FÖRSÄLJNING

For english, press here.

In- och utträdesansökan postas till:

Daniel Nijad

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Box 226

851 04 Sundsvall

eller epostas till:

kundtjanst@sbc.se

Vanliga frågor:

Ekonomi

Tar ni ut överlåtelseavgift?
Ja, vi tar ut en överlåtelseavgift som betalas av köparen och en pantsättningsavgift som betalas av pantsättaren. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Pantsättningsavgiften är 1 % av gällande prisbasbelopp.

Finns det några inplanerade avgiftshöjningar?
Ja, vi planerar en avgiftshöjning om 6 % under hösten 2023. Kommande avgiftshöjningar ligger i linje med, och kan utläsas i den ekonomiska planen under fliken ”Dokument”.

Finns det några obligatoriska tillägg till avgiften?
Ja, vi har obligatoriskt tillägg för tv och bredband 199 sek/månad via Telenor. Vi kommer dock under hösten 2023 att byta leverantör till Banhof. Samtliga medlemmar kommer få information direkt från Banhof inför bredbandsleverantörsbytet.

När det gäller el så har varje medlem sitt eget elavtal. Vi har ett gemensamt bostadsrättstillägg, så bostadsrättsinnehavare behöver inte lägga till det på hemförsäkringen.

Hur funkar den gemensamma bostadsrättstilläggs försäkringen?
Den gemensamma tilläggsförsäkringen fungerar som så att varje medlem enbart behöver ha hemförsäkring, eftersom vi har ett gemensamt avtal för hela föreningen vad det gäller tillägget.

Ekonomisk förvaltning
SBC är föreningens ekonomiska förvaltare. Medlemmar kan kontakta SBC kundtjänst för frågor kring hyresavier och liknande.

Medlemskap

Vad har bostadsrättsinnehavaren för ansvar?
Se stadgar §17, du hittar detta dokument under fliken ”Dokument”

Skickas medlemsansökan till föreningsstyrelsen eller till SBC?
Medlemsansökan skickas till SBC, se adress under ”In- och utträdesansökan” ovan. Styrelsen fattar beslut om medlemskap efter kreditupplysning. Därefter lägger SBC på uppdrag av styrelsen upp den nya medlemmen i systemet.

Kan Juridisk person godkännas som medlem?
Ja, se stadgar under fliken ”Dokument”

Utförs UC för vid medlemsansökan/ansökan om att hyra lokal?
Ja, UC utförs alltid.

Godkänner föreningen delat ägande?
Ja, det gör vi.

Andrahandsuthyrning 

Medlemmar kan söka för upp till 2 år i taget.

Ansökan finns under fliken ”Dokument”. Fyll i samtliga uppgifter och skicka in din ansökan till styrelsen. Se kontaktuppgifter

Styrelsen önskar få ansökan minst 4 veckor före planerad inflyttning. Under sommarperioden (1/7 –15/8) önskar styrelsen få in ansökan minst två månader innan för att hinna behandla inkomna ansökningar innan/under semestertider. 

Diverse

Vilka renoveringar är gjorda?
För utförda renoveringar och åtgärder, se fliken ”Info”.

För kommande underhåll och renoveringar, se ”Underhållsplan” under fliken ”Dokument”.

Kötider för parkering (gatuparkering, garageplatser för bil & MC samt cykelparkering i garaget)?
Vi har just nu ganska kort kötid på samtliga typer av parkeringsplats. Vid intresse mailar du till styrelsen.Se kontaktuppgifter.

Lathund för fastighetsmäklare Sammanfattande information om föreningen finns att ladda ner här.

Sidan uppdaterades: 2023-08-17